Vi leker ute! : en fenomenologisk hermeneutisk tilnærming til barns lek og lekesteder ute
Omtale
I dette arbeidet fulgte jeg fem jenter og fem gutter på 10 år i deres utelek i skoletida og på fritida. Jeg var opptatt av å nærme meg barnas lek med undring og nysgjerrighet, og å drøfte barnas lekeverden som et levende fenomen. I boka er det bilder av barns lek og lekesteder. Kreativitet og bevegelse var sentrale elementer i barnas lek. De lekte i stor grad i skogholt, skrenter og i/ ved trær. Barna opplevde at natursteder var fleksible og at de hadde uendelig mange muligheter til lek her. De klatret i fjellvegger og gikk armgang utover greina i treet; de eksperimenterte med stedets og kroppens muligheter. Når barna lekte "politi og røver" eller "spionering" løp de i høyt tempo gjennom det ulendte terrenget. Når barna bygget hytter brukte de få ord; de kommuniserte kroppslig. Hytta utviklet seg i mellomrommet mellom barna, stedet og materialet de bygget med. Empirien viser betydningen av barns kroppslige samspill med omgivelsene. Når barn leker, er de fullt og helt til stede i leken. Leken er fleksibel, levende og dynamisk og involverte og trollbinder dem. Leken er kreativ og altoppslukende.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788270997176
- EAN: 978-82-7099-717-6
- Utgivelsesdato: 19.02.2013
- Utgivelsesår: 2013
- Forlag: Novus forlag
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Fasting, Merete Lund
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Utelek, før- og grunnskolen
- Omfang/format: 263 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 263