Problemorientert litteraturundervisning
Omtale
Å betrakte litterære tekster som meningsfulle problemer, har vist seg å vekke elevengasjement og elevdeltakelse hos aktive og lite aktive elever på tvers av trinn. Med startpunkt i ideene som ligger til grunn for fagfornyelsen, tar denne boken til orde for en ny måte å undervise i litteratur på som tar elevens deltakelse og den litterære teksten på alvor.
Med eksempler fra mellomtrinn, ungdomsskole og videregående skole viser boken hvordan og hvorfor åpenhet og risiko i litteraturarbeidet både er engasjerende og faglig meningsfullt.
Atle Skaftun er professor ved Lesesenteret, Universitetet i Stavanger. Margrethe Sønneland er førsteamanuensis ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk ved Universitetet i Stavanger.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788245038361
- EAN: 978-82-450-3836-1
- Utgivelsesår: 2024
- Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Skaftun, Atle, Sønneland, Margrethe
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 0