Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer

Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer
Problembasert læring for studenter og lærere : introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer
I salg
ISBN/Varenr
9788215028804
Inngår i din bokpakke

Omtale

Problembasert læring for studenter og lærere gir en grundig innføring i PBL-modellens pedagogiske og læringspsykologiske grunnlag og viser hvordan man legger til rette for PBL i praksis. Videre drøfter den student- og lærerrollen i problembaserte læringsmiljøer og ser nærmere på noen typiske utfordringer studenter og lærere gjerne møter når de følger metoden De sju trinnene i arbeidet med PBL- og caseoppgaver. Problembasert læring (PBL) er en pedagogisk idé, modell og metode som de siste 25 årene har fått stor utbredelse internasjonalt, både på høgskoler, universiteter, videregående skoler og på grunnskolenivå. I PBL arbeider studentene i grupper med utgangspunkt i virkelighetsnære oppgaver og anvender en problemløsende arbeidsmåte med lærer som veileder for å tilegne seg fagets kunnskapsbase. Dette kjennetegnet - problemet først - står sentralt i PBL. Boka drøfter hvordan PBL og beslektede studentaktive læringsformer som casemetodikk og prosjektpedagogikk kan styrke fleksible og studentaktive læringsmiljøer. Den redegjør også for hvordan studentaktiviserende læringsformer fremmer dybdelæring og evne til å styre egen læring. Med denne reviderte utgaven ønsker forfatteren også å bidra til diskusjonen om hvordan bruk av digitale verktøy og medier kan styrke potensialet til disse modellene i teknologirike læringsomgivelser. Roar C. Pettersen er dosent emeritus ved Pedagogisk utviklings- og læringssenter (PULS), Høgskolen i Østfold. Han har tidligere gitt ut bøker på Universitetsforlaget med hovedtemaene problembasert læring, kvalitetslæring i høgere utdanning og veiledning i praksis.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788215028804
  • EAN: 978-82-15-02880-4
  • Utgivelsesdato: 01.09.2017
  • Utgivelsesår: 2017
  • Forlag: Universitetsforlaget
  • Innbinding: Heftet
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Pettersen, Roar C.
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Emne: Problembasert læring, høyere utdanning
  • Omfang/format: 143 s.
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 2
  • Utgave: 3
  • Illustrert: Nei
  • Sider: 143