Problematferd i et relasjonelt perspektiv
Omtale
En god relasjon er viktig i alt mellommenneskelig arbeid. Skolen er full av relasjoner mellom mennesker. Disse kan være både godt fungerende og nedbrytende. Relasjonene påvirker arbeidet i skolen, både den undervisningen og læringen som er hovedbeskjeftigelsen i skolen, men også det som hindrer at god undervisning og læring kan finne sted. I så måte er relasjonen en didaktisk faktor som må taes hensyn til i arbeidet.
Et relasjonelt perspektiv på læring er tatt i bruk hos mange pedagoger allerede. Forfatteren av denne boka anvender et relasjonelt perspektiv i arbeidet med elever som sliter med sin atferd.
Kvaliteten på relasjonen mellom lærer og elev i arbeidet med problematferd er vesentlig for hvor vellykket tiltaket blir. Spørsmålet blir i hvor stor grad den enkelte lærer makter å "treffe eleven hjemme". Arenaen for arbeidet befinner seg mellom pedagogen og eleven. Derfor blir det så viktig å ha fokus på relasjonen.
Betegnelse: Boken anvender et relasjonelt perspektiv på læring i forbindelse med elever som viser problemadferd i skolen. Forfatteren hevder at kvaliteten på relasjonen mellom elev og lærer er vesentlig for hvor vellykket tiltak knyttet til adferden blir. Spørsmålet er i hvor stor grad læreren greier å "treffe eleven hjemme". Har litteraturliste.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788290898514
- Utgivelsesdato: 15.10.2008
- Utgivelsesår: 2008
- Forlag: Caspar Forlag
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Sollesnes, Torkjell
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 95