Observasjon som metode : i lærerutdanningene

Observasjon som metode : i lærerutdanningene
Observasjon som metode : i lærerutdanningene
I salg
ISBN/Varenr
9788245037906
Inngår i din bokpakke

Omtale

Observasjon er en mye brukt metode i kvalitativ forskning. Det å observere elever og lærere er spennende, men også utfordrende og krevende. For å få til en god observasjonsstudie er det blant annet viktig med et bestemt fokus for observasjonen, en tydelig problemstilling og/eller forskningsspørsmål, oversikt over sentrale kilder for temaet, god oversikt over etiske retningslinjer, systematiske observasjonsnotater og evne til å bearbeide og analysere observasjonsdataene. Boka er skrevet for grunnskolelærerstudenter som trenger hjelp til å planlegge og gjennomføre en observasjonsstudie, og den er bygget opp på en slik måte at man skal kunne gjennomføre en observasjonsstudie etter å ha lest den. Boka inneholder derfor informasjon om hele observasjonsprosessen, fra planlegging av en observasjonsstudie og formulering av problemstilling og/eller forskningsspørsmål til gjennomføring av studien og presentasjon av funn. Cecilie Pedersen Dalland er førsteamanuensis i pedagogikk og underviser i pedagogikk, forskningsmetoder, kreativitet og oppgaveskriving. Hun har tidligere utgitt to bøker på Fagbokforlaget, Kreativitet i skolen (2017) og Gode foreldrerelasjoner. Skole-hjem-samarbeid i grunnskolen (2020). Silje Hølland er førsteamanuensis i pedagogikk og underviser i pedagogikk, oppgaveskriving og forskningsmetoder. Hun har tidligere utgitt boka Inkludering til alle elevers beste på Fagbokforlaget (2021). Louise Mifsud er professor i profesjonsfaglig digital kompetanse og underviser i forskningsmetoder og digital kompetanse. Hun har tidligere vært medredaktør av boka Digital dømmekraft.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788245037906
  • EAN: 978-82-450-3790-6
  • Utgivelsesdato: 19.04.2023
  • Utgivelsesår: 2023
  • Forlag: Fagbokforlaget Vigmostad og Bjørke
  • Innbinding: Heftet
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Dalland, Cecilie Pedersen, Hølland, Silje, Mifsud, Louise
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Emne: Observasjonsmetoder, før- og grunnskolen
  • Omfang/format: 134 sider
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 1
  • Utgave: 1
  • Illustrert: Nei
  • Sider: 134