Nyheten som hypertekst : tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi

Utløp
Nyheten som hypertekst : tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi
Nyheten som hypertekst : tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi
Utsolgt
ISBN/Varenr
9788271472269
Inngår i din bokpakke

Omtale

Hvordan kan nyhetshendelser formidles over Internett? Hva skjer med nyheten når den presenteres som hypertekst? Det er noen av spørsmålene som behandles i denne boka, som i norsk sammenheng er den første brede, forskningsbaserte fremstillingen av møtet mellom nyhetssjangeren og den digitale medieteknologien. Boken består av fire deler. I den første delen beskrives bl.a. noen kulturelle og journalistikkfaglige premisser for forståelsen av den nye teknologiens endringspotensial. I andre del utvikles noen prototypiske modeller for hypertekstuell nyhetsformidling. I tredje del diskuteres disse teksttypenes egenskaper mht. virkelighetsbeskrivelse og kommunikasjon. I siste del presenteres en større panelstudie som belyser brukernes vaner, holdninger og preferanser i forhold til nettbaserte nyheter. Boken har relevans innen fagfelt som medievitenskap, språkvitenskap og pedagogikk i tillegg til journalistikk. Noter og referanser.
Vis hele omtalen… Vis mindre

Produktinformasjon

  • ISBN/Varenr: 9788271472269
  • EAN: 82-7147-226-7
  • Utgivelsesår: 2001
  • Forlag: IJ-forlaget
  • Innbinding: Heftet
  • Språk: Bokmål
  • Personer: Engebretsen, Martin
  • Litteraturtype: Faglitteratur
  • Emne: Nyhetsformidling, Internett, kommunikasjonssosiologi
  • Omfang/format: 351 s.
  • Målgruppe: Voksne
  • Aldersgrense: 0
  • Opplag: 1
  • Utgave: 1
  • Illustrert: Ja
  • Sider: 351