Ekspansjon : strategi for forretningsutvikling
Omtale
Denne boken handler om ekspansjon og forretningsutvikling. Med utgangspunkt i strategisk analyse viser den når ekspansjon er lønnsomt, og hvordan ekspansjonsbeslutninger kan analyseres. Ekspanjon handler om konsernstrategi, men en god konsernstrategi hviler på gjennomtenkte forretningsstartegier. Boken går hele veien fra posisjonering innenfor et marked til sammensetning og organisering av porteføljer innenfor et konsern. Forfatterne definerer og sammenfatter de ulike analytiske stegene som bør gjennomgås for å vurdere om ekspansjon er lønnsomt: Definere og avgrense markedet, Beregne markedets lønnsomhet, Identifisere konkurransefortrinn, Beregne kostnader ved ressursanskaffelse, Beregne kostnader ved aggressiv respons og Velge inngangsstrategi. Erik Jakobsen er førsteamanuensis ved Institutt for strategi på Handelshøyskolen BI. Lasse Lien er stipendiat ved Institutt for strategi på Norges Handelshøyskole.
Betegnelse: Boka handler om ekspansjon og forretningsutvikling, og med utgangspunkt i strategisk analyse viser boka når ekspansjon er lønnsomt, og hvordan ekspansjonsbeslutninger kan analyseres. Forfatterne presenterer også et analyseverktøy for ekspansjonsstrategi. Boka retter seg mot studenter på høyere avdeling ved økonomiske høyskoler, mastergradsstudenter i ledelse og strategi, samt fortaksledere. Har litteraturliste og register.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788241711619
- EAN: 82-417-1161-1
- Utgivelsesår: 2001
- Forlag: Gyldendal
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Jakobsen, Erik Werner, Lien, Lasse B.
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Ekspansjon, bedriftsledelse
- Omfang/format: 219 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 6
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 219