Autisme og Aspergers syndrom : theory of mind, kommunikasjon og pedagogiske perspektiver
Omtale
I de senere år har det foregått en stor kunnskapsutvikling og nyorientering innen autismeforskningen. Det legges i dag avgjørende vekt på nevrobiologiske årsaker til autisme. Hos disse personene kan det påvises psykologiske avvik, bl.a. det såkalte "theory of mind"-avviket. Forfatteren presenterer her denne kunnskapen og drøfter pedagogiske konsekvenser. Boken retter seg mot spesialpedagoger, studenter i spesialpedagogikk, foreldre og andre som forholder seg til autister. Kaland er pedagog og arbeider med autister.
Betegnelse: I de senere år har det foregått en stor kunnskapsutvikling og nyorientering innen autismeforskningen. Det legges i dag avgjørende vekt på nevrobiologiske årsaker til autisme. Hos disse personene kan det påvises psykologiske avvik, bl.a. det såkalte "theory of mind"-avviket. Forfatteren presenterer her denne kunnskapen og drøfter pedagogiske konsekvenser. Boken retter seg mot spesialpedagoger, studenter i spesialpedagogikk, foreldre og andre som forholder seg til autister. Kaland er pedagog og arbeider med autister. Har bibliografi.og spørreskjema. Illustrert.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788213022330
- EAN: 978-82-13-02233-0
- Utgivelsesdato: 19.04.2018
- Utgivelsesår: 2004
- Forlag: Kopinor
- Innbinding: Heftet
- Serie: :skaff
- Språk: Bokmål
- Personer: Kaland, Nils
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: Autisme, Asperger-syndrom
- Omfang/format: 212 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 1
- Utgave: 1
- Illustrert: Ja
- Sider: 212