I tre uker, fra 15. september til 5. oktober, har vi ekstra stort fokus på BookBites gjennom en ny kampanje. Kampanjen er et samarbeid mellom 9 fylkesbibliotek og Biblioteksentralen. Målet er å få flere unge mennesker til å bruke biblioteket og appen. Bli med! 

I tre uker, fra 15. september til 5. oktober har vi ekstra stort fokus på BookBites gjennom en ny kampanje. Kampanjen er et samarbeid mellom 9 fylkesbibliotek og Biblioteksentralen. Målet er å få flere unge mennesker til å bruke biblioteket og appen. Bli med!

Målgruppe: 15-20-åringene

Målgruppa for kampanjen er ungdom og unge voksne mellom 15-20 år.  Målet er å gjøre unge oppmerksomme på at det finnes et gratis tilbud for lån av e-bøker og lydbøker fra biblioteket og å få flere av dem til å ta i bruk BookBites.  

Unge fra 15 til 20 år ble valgt fordi det er ei viktig målgruppe for bibliotekene. Samtidig er det ei målgruppe som bruker bibliotekene mindre enn en del andre grupper og som leser færre bøker enn tidligere. Kan en kampanje for digitale bøker nå dem der de er?  

Det håper vi. Bibliotek er et fantastisk og gratis tilbud for alle, også for ungdom og unge voksne. 

 

  • Hvem sa det? Slik er kampanjen!

    Kampanjen er utviklet av reklamebyrået Brunch og spres som sponsede innlegg (annonser) i Snapchat og Instagram.

    Målet med annonsene er å skape nok stoppeffekt til at målgruppa oppdager at de kan låne bøker gratis fra biblioteket i appen BookBites.  

    For mange i denne gruppa er det trolig mer stoppeffekt i The Kardashians enn i litterære klassikere, og like mye gjenkjennelse i Harry Styles som i Harry Potter. 

    Med en uhøytidelig og humoristisk tilnærming spiller kampanjen derfor på at det er like mye drama og minneverdige sitater i bøker som i kjendisverdenen. For «Hvem sa det» kan like gjerne være en venn i ei bok som en uvenn i Paradise Hotel. 

    Instagram 

    Annonsene er animert og utformet som en meningsmåling (poll) der du kan stemme på hvem som har sagt et svært iøynefallende sitat. Er det for eksempel Harry Styles eller Harry Potter, Ivar Aasen eller Ronny Brede Aase? Du får deretter vite hva som er korrekt svar og en oppfordring til å laste ned BookBites og låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt. 

    Snapchat  

    Annonsen er utformet som et sitat som enten er sagt av en «kjendis» eller en forfatter/litterær karakter. Her kan du ikke velge hvem som har sagt det (poll-muligheten er ikke mulig i Snap), men etter kort tid kommer korrekt svar opp og en oppfordring til å laste ned BookBites, der du kan låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt. 

    Les også: 

    Slik bruker ungdom sosiale medier

    Unges medievaner (kommunikasjonspodden)

  • Hvordan spres kampanjen i sosiale medier?

    Kampanjen kjøres ved hjelp av betalt (sponset) spredning i perioden 15. september til 5. oktober. Så her må ikke bibliotekene gjøre noe lokalt. (Men se også «Hva kan biblioteket gjøre» og «Kan biblioteket gjøre noe digitalt».)

    Spredningen målrettes aldersgruppa 15-20 år i de 9 fylkene som bruker BookBites til å låne ut e-bøker og lydbøker: Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag, Innlandet, Viken, Vestfold og Telemark, Agder, Vestland og Møre og Romsdal. 

    Hvis du er 20pluss eller 15minus, vil du i liten grad eksponeres for kampanjen. Heller ikke om du bor i de to fylkene som ikke bruker BookBites.  

  • Hva kan bibliotekene gjøre? Bruk rommet!

    Vi er helt avhengig av dere i bibliotek for at kampanjen skal bli vellykket. Og det ligger store muligheter i det fysiske biblioteket, selv om det kan virke litt bakvendt for en digital tjeneste.  

    Gjør dere kjent med appen, snakk om den, del ut bokmerker og heng opp plakater. Utnytt rommet og sett fokus på BookBites under kampanjen!  

    Trykkfiler til fysisk plakat og bokmerker 

    Vi har utviklet en ny plakat og bokmerker med samme visuelle identitet som kampanjen i sosiale medier.  

    For de som har sett de sponsede innleggene i sosiale medier, vil plakatene og bokmerkene skape gjenkjennelse. Plakatene og bokmerkene er samtidig utformet slik at de kan brukes hele året, uavhengig av kampanjen. Informasjon er ikke like målrettet til «bare» unge mennesker. 

    Plakat og bokmerke fins på bokmål og nynorsk. 

  • Kan biblioteket gjøre noe digitalt?

    Har det lokale biblioteket mulighet, er det også grep dere kan ta digitalt.  

    Bilder til organisk spredning i sosiale medier 

    Vi har også laget bilder som kan brukes i sosiale medier av bibliotekene som har lyst. Legg gjerne til en egen kommentar og del i den plattformen biblioteket er på.  

    Her har vi lagt vekt på at bildene skal være enkle å legge ut og på flere plattformer. De byr derfor ikke på animasjon og samme nivå av interaksjon som de sponsede annonsene. 

    Infoskjermer i høydeformat 

    Ett av bildene som er laget til organisk spredning, kan også brukes til infoskjermer i høydeformat. 

    Bibliotekets hjemmeside 

    Ta gjerne en titt på den generelle informasjonen som ligger om BookBites og digitale lån på bibliotekets hjemmeside hvis det er lenge siden den ble oppdatert. Bruk gjerne logo og bilder som er utviklet til denne bruken, eller deler av kampanjemateriellet hvis dere har lyst. 

  • Gjelder kampanjen også videregående skoler? Selvsagt!

    Videregående skolebibliotek har en helt unik mulighet til å nå målgruppa 15-20 år. Derfor er det ekstra viktig for oss at dere har lyst til å være med! 

    Har dere anledning, kan dere lage lokale «bli bedre kjent med BookBites»-arrangement for elever (og evt. også lærerne) i tillegg til å bruke plakater, bokmerker og innhold til sosiale medier.  

    Og elevene kan logge inn med Feide i BookBites-appen!  

    De trenger med andre ord ikke lånekort fra sitt lokale folkebibliotek eller å ha nasjonalt lånekort. Det gjør det enklere å komme i gang for mange i denne målgruppa og fange interessen deres. For målgruppa er det nok også ekstra fint at biblioteket og appen er gratis å bruke. 

    Feide-innlogging gjelder for vgs-elever i alle fylker som bruker BookBites til å låne ut e-bøker og lydbøker.  

    (For elever i grunnskolen har ikke alle kommuner åpnet for å bruke Feide som innlogging i BookBites. Da kan BookBites kun brukes med lånekort fra folkebiblioteket.) 

  • Skjer det noe med bokhyllene i appen?

    Bokhyllene er det første låneren møter når hun åpner BookBites, og en fin mulighet til målrettet formidling av e-bøker og lydbøker. Vi tror derfor at det er viktig at det ligger bokhyller rettet mot unge i BookBites i kampanjeperioden. Biblioteksentralen lager et antall hyller som legges ut i hyllebiblioteket på bsebok.no i løpet av mandag 12. september. Disse kan hentes inn av det enkelte bibliotek eller fylke. 

    Tips fra oss:

    • Har biblioteket ditt hittil ikke laget bokhyller selv, trenger dere ikke å starte nå. Vi sørger, sammen med fylkesbibliotekene, for at bokhyllene oppdateres.

    • Hvis bokhyllene til ditt bibliotek er synkronisert med fylkets hyller, trenger du ikke å gjøre noe. Vi sørger, sammen med fylkesbibliotekene, for at bokhyllene oppdateres.

    • Hvis du selv lager hyller til ditt bibliotek, kan du hente inn hyllene våre hvis du ønsker det, og/eller lage dine egne.

     

    Har du spørsmål om bokhyller, kontakt oss gjerne via kontaktskjema (velg sakskategori BookBites).

VIDEO: Bli bedre kjent med BookBites

Torsdag 8. september kl. 09.00 arrangerte vi et grunnleggende webinar om BookBites-appen for alle i folkebibliotek og videregående skole. Se opptak fra webinaret her.

Webinaret varer i cirka 45 minutter.

 

Se video


 

VIDEO: Kickoff for ny BookBites-kampanje

Målet med kampanjen er å flere unge til å oppdage at det finnes et gratistilbud for lån av e-bøker og lydbøker fra biblioteket og ta i bruk BookBites-appen. Se opptak fra digitalt kickoff som vi arrangerte 30. august 2022.

Webinaret varer i cirka 40 minutter.

 

Se video

 

Last ned materiale til kampanjen

 

 

 

Innlegg til sosiale medier

Her kan du laste ned fire bilder til bruk i innlegg på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram.

Last ned her

 

 

 

Bokmerker til trykk

Her kan du laste ned filer til trykk av bokmerker på både bokmål og nynorsk.

Last ned her

 

 

 

Plakater til trykk

Her kan du laste ned filer til trykk av plakater på både bokmål og nynorsk.

Last ned her

 

 

 

Stories og infoskjerm

Her kan du laste ned filer til bruk i stories på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram. I tillegg kan disse filene også brukes til infoskjermer i biblioteket.

Last ned her

 

 

Målgruppe: 15-20-åringene

Målgruppa for kampanjen er ungdom og unge voksne mellom 15-20 år.  Målet er å gjøre unge oppmerksomme på at det finnes et gratis tilbud for lån av e-bøker og lydbøker fra biblioteket og å få flere av dem til å ta i bruk BookBites.  

Unge fra 15 til 20 år ble valgt fordi det er ei viktig målgruppe for bibliotekene. Samtidig er det ei målgruppe som bruker bibliotekene mindre enn en del andre grupper og som leser færre bøker enn tidligere. Kan en kampanje for digitale bøker nå dem der de er?  

Det håper vi. Bibliotek er et fantastisk og gratis tilbud for alle, også for ungdom og unge voksne. 

 

  • Hvem sa det? Slik er kampanjen!

    Kampanjen er utviklet av reklamebyrået Brunch og spres som sponsede innlegg (annonser) i Snapchat og Instagram.

    Målet med annonsene er å skape nok stoppeffekt til at målgruppa oppdager at de kan låne bøker gratis fra biblioteket i appen BookBites.  

    Mange i målgruppa er opptatt av reality og kjendiser. For denne gruppa er det trolig mer stoppeffekt i The Kardashians enn i litterære klassikere, og like mye gjenkjennelse i Harry Styles som i Harry Potter. Med en uhøytidelig tilnærming spiller kampanjen på at det er like mye drama og minneverdige sitater i bøker som i kjendisverdenen. For «Hvem sa det» kan like gjerne være en venn i ei bok som en uvenn i Paradise Hotel. 

    Instagram 

    Annonsen er animert og utformet som en meningsmåling (poll) der du kan stemme på hvem som har sagt et svært iøynefallende sitat. Er det for eksempel Harry Styles eller Harry Potter, Ivar Aasen eller Ronny Brede Aase? Du får deretter vite hva som er korrekt svar og en oppfordring til å laste ned BookBites og låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt. 

    Snapchat  

    Annonsen er utformet som et sitat som enten er sagt av en «kjendis» eller en forfatter/litterær karakter. Her kan du ikke velge hvem som har sagt det (poll-muligheten er ikke mulig i Snap), men etter kort tid kommer korrekt svar opp og en oppfordring til å laste ned BookBites, der du kan låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt. 

    Les også: Slik bruker ungdom sosiale medier 

  • Hvordan spres kampanjen i sosiale medier?

    Kampanjen kjøres ved hjelp av betalt (sponset) spredning i perioden 15. september til 5. oktober. Så her må ikke bibliotekene gjøre noe lokalt. (Men se også «Hva kan biblioteket gjøre» og «Kan biblioteket gjøre noe digitalt»). 

    Spredningen målrettes aldersgruppa 15-20 år i de 9 fylkene som bruker BookBites til å låne ut e-bøker og lydbøker: Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag, Innlandet, Viken, Vestfold og Telemark, Agder, Vestland og Møre og Romsdal. 

    Hvis du er 20pluss eller 15minus, vil du i liten grad eksponeres for kampanjen. Heller ikke om du bor i de to fylkene som ikke bruker BookBites.  

  • Hva kan bibliotekene gjøre? Bruk rommet!

    Vi er helt avhengig av dere i bibliotek for at kampanjen skal bli vellykket. Og det ligger store muligheter i det fysiske biblioteket, selv om det kan virke litt bakvendt for en digital tjeneste.  

    Gjør dere kjent med appen, snakk om den, del ut bokmerker og heng opp plakater. Utnytt rommet og sett fokus på BookBites under kampanjen!  

    Trykkfiler til fysisk plakat og bokmerker 

    Vi har utviklet en ny plakat og bokmerker med samme visuelle identitet som kampanjen i sosiale medier.  

    For de som har sett de sponsede innleggene i sosiale medier, vil plakatene og bokmerkene skape gjenkjennelse. Plakatene og bokmerkene er samtidig utformet slik at de kan brukes hele året, uavhengig av kampanjen. Informasjon er ikke like målrettet til «bare» unge mennesker. 

    Plakat og bokmerke fins på bokmål og nynorsk. 

  • Kan biblioteket gjøre noe digitalt?

    Har det lokale biblioteket mulighet, er det også grep dere kan ta digitalt.  

    Bilder til organisk spredning i sosiale medier 

    Vi har også laget bilder som kan brukes i sosiale medier av bibliotekene som har lyst. Legg gjerne til en egen kommentar og del i den plattformen biblioteket er på.  

    Her har vi lagt vekt på at bildene skal være enkle å legge ut og på flere plattformer. De byr derfor ikke på animasjon og samme nivå av interaksjon som de sponsede innleggene (annonsene). 

    Infoskjermer i høydeformat 

    Ett av bildene som er laget til organisk spredning, kan også brukes til infoskjermer i høydeformat. 

    Bibliotekets hjemmeside 

    Ta gjerne en titt på den generelle informasjonen som ligger om BookBites og digitale lån på bibliotekets hjemmeside hvis det er lenge siden den ble oppdatert. Bruk gjerne logo og bilder som er utviklet til denne bruken, eller deler av kampanjemateriellet hvis dere har lyst. 

  • Gjelder kampanjen også videregående skoler? Selvsagt!

    Videregående skolebibliotek har en helt unik mulighet til å nå målgruppa 15-20 år. Derfor er det ekstra viktig for oss at dere har lyst til å være med! 

    Har dere anledning, kan dere lage lokale «bli bedre kjent med BookBites»-arrangement for elever (og evt. også lærerne) i tillegg til å bruke plakater, bokmerker og innhold til sosiale medier.  

    Og elevene kan logge inn med Feide i BookBites-appen!  

    De trenger med andre ord ikke lånekort fra sitt lokale folkebibliotek eller å ha nasjonalt lånekort. Det gjør det enklere å komme i gang for mange i denne målgruppa og fange interessen deres. For målgruppa er det nok også ekstra fint at biblioteket og appen er gratis å bruke. 

    Feide-innlogging gjelder for vgs-elever i alle fylker som bruker BookBites til å låne ut e-bøker og lydbøker.  

    (For elever i grunnskolen har ikke alle kommuner åpnet for å bruke Feide som innlogging i BookBites. Da kan BookBites kun brukes med lånekort fra folkebiblioteket.) 

  • Skjer det noe med bokhyllene i appen?

    Bokhyllene er det første låneren møter når hun åpner BookBites, og en fin mulighet til målrettet formidling av e-bøker og lydbøker. Vi tror derfor at det er viktig at det ligger bokhyller rettet mot unge i BookBites i kampanjeperioden. Biblioteksentralen lager et antall hyller som legges ut i hyllebiblioteket på bsebok.no i løpet av mandag 12. september. Disse kan hentes inn av det enkelte bibliotek eller fylke. 

    Tips fra oss:

    • Har biblioteket ditt hittil ikke laget bokhyller selv, trenger dere ikke å starte nå. Vi sørger, sammen med fylkesbibliotekene, for at bokhyllene oppdateres.

    • Hvis bokhyllene til ditt bibliotek er synkronisert med fylkets hyller, trenger du ikke å gjøre noe. Vi sørger, sammen med fylkesbibliotekene, for at bokhyllene oppdateres.

    • Hvis du selv lager hyller til ditt bibliotek, kan du hente inn hyllene våre hvis du ønsker det, og/eller lage dine egne.

     

    Har du spørsmål om bokhyller, kontakt oss gjerne via kontaktskjema (velg sakskategori BookBites).

 

 

VIDEO: Bli bedre kjent med BookBites

Torsdag 8. september kl. 09.00 arrangerte vi et grunnleggende webinar om BookBites-appen for alle i folkebibliotek og videregående skole. Se opptak fra webinaret her.

Webinaret varer i cirka 45 minutter.

 

Se video

 

 

VIDEO: Kickoff for ny BookBites-kampanje

Målet med kampanjen er å flere unge til å oppdage at det finnes et gratistilbud for lån av e-bøker og lydbøker fra biblioteket og ta i bruk BookBites-appen. Se opptak fra digitalt kickoff som vi arrangerte 30. august 2022.

Webinaret varer i cirka 40 minutter.

 

Se video

 

Last ned materiale til kampanjen

 

Innlegg til sosiale medier

Her kan du laste ned fire bilder til bruk i innlegg på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram.

Last ned her

 

 

 

Bokmerker til trykk

Her kan du laste ned filer til trykk av bokmerker på både bokmål og nynorsk.

Last ned her

 

 

 

Plakater til trykk

Her kan du laste ned filer til trykk av plakater på både bokmål og nynorsk.

Last ned her

 

 

 

Stories og infoskjerm

Her kan du laste ned filer til bruk i stories på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram. I tillegg kan disse filene også brukes til infoskjermer i biblioteket.

Last ned her