Biblioteksentralen gjennomførte høsten 2022 en stor BookBites-kampanje i sosiale medier i samarbeid med 9 fylkesbibliotek. Her kan du lese om kampanjen og laste ned materiell.
Målgruppe for kampanjen var ungdom og unge voksne mellom 15-20 år. Materiellet som ble utviklet til bibliotek i forlengelse av SoMe-kampanjen, kan fortsatt brukes for å sette fokus på det digitale biblioteket. Dette materiellet er mer allment utformet enn resten av kampanjen og aktuelt for flere målgrupper.
Det nedlastbare materiellet finner du nederst på siden.
-
Hvem sa det? Slik var kampanjen!
Målgruppe for kampanjen var ungdom og unge voksne mellom 15-20 år. Unge lesere ble valgt fordi det er ei viktig målgruppe for bibliotekene. Samtidig er det ei målgruppe som bruker bibliotekene mindre enn andre målgrupper og som leser færre bøker enn tidligere.
Målet var å gjøre dem oppmerksomme på at biblioteket også fins digitalt og at de kan låne bøker gratis gjennom BookBites-appen.
Kampanjen ble utviklet av reklamebyrået Brunch i form av innlegg (annonser) i Snapchat og Instagram. Annonsene ble laget for å skape stoppeffekt og gjennom det større synlighet for biblioteket og lesing.
For mange ungdom og unge voksne er det trolig mer stoppeffekt i The Kardashians enn i litterære klassikere, og like mye gjenkjennelse i Harry Styles som i Harry Potter. Med en uhøytidelig og humoristisk tilnærming spillte kampanjen derfor på at det er like mye drama og minneverdige sitater i bøker som i kjendisverdenen. For «Hvem sa det» kan like gjerne være en venn i ei bok som en uvenn på Paradise Hotel.
Instagram
Annonsene var animerte og utformet som en meningsmåling (poll) der du kunne stemme på hvem som stod bak et svært iøynefallende sitat. Var det for eksempel Harry Styles eller Harry Potter, Ivar Aasen eller Ronny Brede Aase? Du fikk deretter vite det korrekte svaret og en oppfordring til å laste ned BookBites og låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt.
Snapchat
Annonsen var utformet som et sitat av enten en «kjendis» eller en forfatter/litterær karakter som i instagram-annonsene. Her kunne du imidlertid ikke velge hvem som stod bak (poll-muligheten er ikke mulig i Snap). Etter kort tid kom korrekt svar opp og en oppfordring til å laste ned BookBites, der du kan låne tusenvis av e-bøker og lydbøker gratis fra biblioteket ditt.
Les (eller hør) også:
-
Hvordan ble kampanjen spredd i sosiale medier?
Kampanjen ble spredd ved hjelp av betalt (sponset) spredning i perioden 15. september til rundt 15. oktober 2022. Bibliotekene måtte ikke gjøre noe lokalt. (Men se også «Hva kunne biblioteket gjøre» og «Kunne biblioteket gjøre noe digitalt».)
Spredningen var målrettet aldersgruppa 15-20 år i de 9 fylkene som bruker BookBites til å låne ut e-bøker og lydbøker: Troms og Finnmark, Nordland, Trøndelag, Innlandet, Viken, Vestfold og Telemark, Agder, Vestland og Møre og Romsdal.
-
Hva kunne bibliotekene gjøre?
Bibliotekene ble oppfordret til å gjøre seg godt kjent med med appen, snakke om den, dele ut bokmerker og henge opp plakater. Og til å utnytte bibliotekrommet og sette fokus på BookBites under kampanjen.
Trykkfiler til fysisk plakat og bokmerker
Det ble utviklet en ny plakat og bokmerker med samme visuelle identitet som kampanjen i sosiale medier.
For unge som så de sponsede innleggene i sosiale medier, ville plakatene og bokmerkene kunne skape gjenkjennelse. Plakatene og bokmerkene ble samtidig utformet slik at de kan brukes hele året, uavhengig av kampanjen, og nå flere alders- og målgrupper.
Plakat og bokmerke fins på bokmål og nynorsk.
-
Kunne biblioteket gjøre noe digitalt selv også?
Bilder til organisk spredning i sosiale medier
Det ble også laget bilder som kunne brukes i sosiale medier av bibliotek som ønsket det. Det var et mål at bildene skulle være enkle å legge ut (uansett plattform). De bruker derfor ikke animasjon eller samme nivå av interaksjon som de sponsede annonsene.
Infoskjermer i høyde- og breddeformat
Bildene som ble laget til stories, kan også brukes til bibliotekenes infoskjermer.
Bibliotekets hjemmeside
Bibliotekene ble oppfordret til å ta en gjennomgang av den generelle informasjonen om BookBites og digitale lån på bibliotekets hjemmeside.
-
Gjaldt kampanjen også videregående skoler?
Videregående skolebibliotek var en viktig del av kampanjen og ble oppfordret til å lage lokale «bli bedre kjent med BookBites»-arrangement for elever (og evt. også lærerne) og bruke plakater, bokmerker og innhold til sosiale medier.
Elever i videregående skoler kan logge inn med Feide i BookBites-appen. De trenger med andre ord ikke lånekort fra sitt lokale folkebibliotek eller å ha nasjonalt lånekort.
(For elever i grunnskolen har ikke alle kommuner åpnet for å bruke Feide som innlogging i BookBites. Da kan BookBites kun brukes med lånekort fra folkebiblioteket.)
-
VIDEO: Bli bedre kjent med BookBites
Torsdag 8. september kl. 09.00 arrangerte vi et grunnleggende webinar om BookBites-appen for alle i folkebibliotek og videregående skole. Se opptak fra webinaret her.
Webinaret varer i cirka 45 minutter.
VIDEO: Kickoff for ny BookBites-kampanje
Se opptak fra digitalt kickoff som vi arrangerte 30. august 2022.
Webinaret varer i cirka 40 minutter.
Last ned materiale til kampanjen
Innlegg til sosiale medier
Her kan du laste ned fire bilder til bruk i innlegg på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram.
Bokmerker til trykk
Her kan du laste ned filer til trykk av bokmerker på både bokmål og nynorsk.
Plakater til trykk
Her kan du laste ned filer til trykk av plakater på både bokmål og nynorsk.
Stories og infoskjerm
Her kan du laste ned filer til bruk i stories på sosiale medier. Disse passer både til Facebook og Instagram. I tillegg kan disse filene også brukes til infoskjermer i biblioteket.