Hurtigsprint
½ dag, 3—20 pers
Pris etter avtale
Med denne metoden hjelper vi dere fra hverdagsirritasjon til prioriterte tiltak på bare 3 timer.
Dette er en komprimert utgave av Biblioteksprinten. Det gir mindre tid til å innhente innsikt utenfra og teste ut prototyper, men metoden gir deg en strukturert oversikt over utfordringene dere står i og forslag til konkrete tiltak for å forbedre situasjonen.
Er det ingen som leser tidsskriftene og bare rot i listene til tv-spillene? Spør publikum om informasjon som allerede kan leses på skilt i biblioteket? Legger lånerne alltid boka i feil boks når de leverer? Ønsker dere et mer kreativt arbeidsmiljø, eller er det tusen andre ting som gnager og irriterer? Problemer har lett får å tårne seg opp, selv om mange av de ansatte har gode ideer til løsninger på lager.
Gjennom konkrete øvelser gir hurtigsprinten en god ramme for å finne fram til de gode ideene og prioritere mulige løsninger. I løpet av tre timer går dere fra en vid problemstilling til en liste med konkrete tiltak. Dere bestemmer hvem som skal ta ansvar for å sette tiltakene ut i livet, og alle får mulighet til å presentere løsninger eller ideer som kan bidra til å forbedre situasjonen.
Vi tilbyr 1 fasilitator fra Biblioteksentralen og alt utstyr som trengs for å gjennomføre prosessen. I forkant har vi et møte hvor vi ser på utfordringene dere har sammen og blir enige om en problemformulering.
Hva kan du forvente?
-
Få en prioritert oversikt over de utfordringer dere står overfor.
-
Finne og sortere ideene dere allerede har rundt potensielle løsninger for å forbedre situasjonen.
-
Ha en konkret liste med tiltak, hvordan disse skal iverksettes og av hvem.

Katrine Ø. Svela
Katrine er tjenestedesigner i Biblioteksentralen og jobber spesielt med å utvikle tjenester for og med bibliotek. Hun er sivilingeniør i industri- og tjenestedesign og har solid erfaring med å lede digitale medvirkningsprosesser og kreative prosjekter i store organisasjoner. Katrine er opptatt av å sette brukeren og deres behov i sentrum av utviklingsprosessen og lager digitale og fysiske prototyper for å innhente relevant innsikt.

Martin K. Bråthen
Martin Kristoffer Bråthen er innovasjonssjef i Biblioteksentralen. Han er utdannet kultur- og samfunnsviter fra Universitetet i Oslo og har betydelig erfaring fra bibliotekdrift og -utvikling, både i operative og strategiske roller. Martin har hatt ansvar for og deltatt i ulike utviklingsprosjekter, blant annet med etablering av nye bibliotek og tjenester. Han har også bidratt til utformingen av overordnet strategi og rammer for det samlede bibliotektilbudet i Oslo og har arbeidet med utredninger, beslutningsgrunnlag og konseptdetaljering til bruk i offentlig forvaltning og i anbudssammenheng.