Barn og unge med utviklingshemming i skolen
Omtale
I løpet av de siste tre tiårene har utviklingshemmedes posisjon i skolen endret seg vesentlig. I stedet for pedagogiske tilbud i segregerte institusjoner får de fleste nå grunnskoleundervisning i eget nærmiljø. Denne boka inneholder ny og oppdatert kunnskap om undervisning av barn og unge med utviklingshemming. Forfatteren har tatt utgangspunkt i den siste utgaven av den amerikanske psykiaterforeningens diagnosemanual (DSM-5). En stor del av boka er viet lærernes egne perspektiver, og forfatteren har intervjuet ca. 25 lærere som jobber med utviklingshemmede elever i ordinære klasser eller i tilrettelagte tilbud. I et eget kapittel presenterer et kollegium av spesiallærere sitt arbeid i en forsterket avdeling på barnetrinnet. I tillegg forteller to foreldre om sine erfaringer med å få et utviklingshemmet barn. Omtalen er utarbeidet av BS.
Produktinformasjon
- ISBN/Varenr: 9788202520045
- EAN: 978-82-02-52004-5
- Utgivelsesdato: 11.07.2016
- Utgivelsesår: 2016
- Forlag: Cappelen Damm
- Innbinding: Heftet
- Språk: Bokmål
- Personer: Engh, Roar
- Litteraturtype: Faglitteratur
- Emne: spesialpedagogikk, Psykisk utviklingshemmede elever
- Omfang/format: 195 s.
- Målgruppe: Voksne
- Aldersgrense: 0
- Opplag: 2
- Utgave: 1
- Illustrert: Nei
- Sider: 195